Social Icons

.

Thursday, May 11, 2017

RUPA-RUPANYA IMAN SAYA SEDANG DIBEDAH


Saya mengalami beberapa fasa yang menakutkan pada bulan Mac dan April 2017. Demikian juga pada bulan ini, ketakutan saya belum habis, tapi saya percaya dan menguatkan hati. Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi dan saya minta bantuan Roh Kudus untuk waktu crucial ini. 

        Apakah ketakutan yang saya maksudkan? 

Kita, sebagai manusia, usia kita semakin pendek. Benar, kita meraikan hari ulang tahun tapi akhirnya kita harus sedar bahawa masa kita di dunia semakin singkat. 

Ya Tuhan, banyaknya dosaku. 

        Dua minggu terkebelakang air mata saya mudah sahaja tumpah. Hati saya kuat mengatakan saya masih ada kelukaan batin. Sepatutnya saya ubah perilaku sejak tahun lepas tapi saya jatuh dan jatuh lagi sehingga mengganggu aktiviti harian termasuklah pekerjaan saya. Saya cuba untuk tidak jatuh tapi godaan manusia ternyata sangat menyedihkan. 

Akur sahaja. Bahawasanya hanya ada satu cara terakhir untuk mematikan semua ketakutan itu.  

Ya, berdoa.  

        Teruslah singkirkan clutter (segala sesuatu) hari demi hari dan tekad untuk tidak menyimpan apa-apa lagi. Buka buku baharu dan nikmati saja hidup. Semestinya hidup bertuhan, hidup yang berlandaskan iman kita. 
Jangan menambah lagi hal dan beban.  

Jadi, caranya mudah. 

        Jika aplikasi atau gajet yang dicipta manusia yang menyebabkan kehidupan musnah, musnahkan terus dua perkara itu. Jika manusia yang menyebabkan kita lalai dan leka, jauhkan diri dan elakkan daripada berurusan dengan mereka.  

Rasa sayang? Ah, letakkan sayang itu pada Tuhan lebih dahulu. Tuhan akan beri hal-hal lain sesuai dengan keperluan. Kita sebagai manusia teruslah menjadi pengabdiNya yang terbaik. 

Semoga saya kuat menahan godaan. 

Akhirnya saya mencicipi porsi rezeki daripada Tuhan. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin



Cool Widgets
 
Blogger Templates